Kóstolom Csapat |
|
12/9/2022 3:09:31 PM |
Kedvencekhez adva |
Kedvencekhez adás |
Gondolatébresztő borkóstoló a Domäne Wachau boraival – avagy mitől váltak sikeressé az osztrák borok a világpiacon
Ausztria egyik leghíresebb, történelmi múlttal rendelkező borvidékéről jöttek el hozzánk a neves osztrák pincészet, a Domäne Wachau képviselői, hogy bemutassák a Kóstolom borbár közönségének a boraikat. Bár eleinte „csak” arra számítottunk, hogy egy jó hangulatú borkóstolón izgalmas Grüner Veltlinereket és Rieslingeket kóstolunk, és kedélyesen elbeszélgetünk az osztrák és a magyar borok közötti hasonlóságokról és különbségekről, ez végül egy nagyon gondolatébresztő kóstoló lett számunkra. Sok kérdés felvetődött bennünk az osztrák borok nemzetközi elismertségéről, az ország bormarketingjéről, a tradícióra építő innovatív gondolkodásról, ami a nyugati szomszédaink borászataira jellemző, és ezeket a gondolatokat most veletek is megosztjuk.
Az osztrák precizitás
Az osztrák bormarketing legnagyobb előnye szerintünk a pontosan megfogalmazott, érthető célkitűzés. A célok megfogalmazása a visszamérhetőség miatt elengedhetetlen, ami a hazai bormarketingből teljes mértékben hiányzik.
Visszatérő kérdés, hogy vajon szükség van itthon ennyi borvidékre, ennyi szőlőfajtára? Nem lenne jobb ezt leszűkíteni, átláthatóbbá tenni? Bár időnként mintha elindulnának erről egyeztetések, változás végül nem történik. Ausztriában az eredetvédelem egyértelmű és világos termékpiramisra épül minden borvidéken. Nincs túlbonyolítva, egyszerűen megérthető és könnyen elmagyarázható pár mondatban a borkedvelő közönségnek. A termékek minden szinten közérthetőek és letisztultak, és pár kiemelt szőlőfajtára épülnek.
A nemzetközi szinten is egyre népszerűbb osztrák borokat könnyű felismerni az ország zászlóját mintázó egységes csavarzárról. Az egységet jelölő kapszulával csak azokat a borokat lehet forgalomba hozni, amik fajtaspecifikusak és könnyen beazonosíthatóak, így nincsenek nagy kilengések egy-egy fajtánál, és ezáltal a kommunikáció is sokkal világosabb, egyszerűbb.
A Domäne Wachau pincészet szövetkezeti formában működik, így egy, a hazaitól eltérő modell segítségével ismertük meg az osztrák borágazat jelenlegi működését. A szövetkezet mintaszerű működése jó példa lehet a magyar borágazat előtt is, hiszen több, nálunk felmerülő problémára ismertünk meg általuk jó alternatívákat.
A szőlőtermelés idehaza komoly problémákkal küzd
Ezt mindannyian tudjuk, de azért meglepetten néztünk össze, amikor megtudtuk, hogy a szőlő kilónkénti felvásárlási ára a szövetkezetben 2,5 és 8 Euro között mozog, termőterülettől függően. Ez biztosít egy olyan stabil jövedelmet, ami érdekeltté teszi a szőlőtermelőket, hogy törekedjenek a magas minőségre. A közel 250 családból álló szövetkezet átlagos birtokmérete másfél és három hektár közötti, a területek fekvése miatt gépesítésre nem nagyon van lehetőség, a munka csak kézzel végezhető. A termelők így folyamatosan figyelni tudnak a szőlőre, melynek a minőségét a szövetkezet borásza ellenőrzi, aki szintén folyamatosan tanácsokkal látja el a szőlősgazdákat.
Mit tapasztalunk itthon? A szőlőtermelőknek nincs igazán érdemi jövőképe a 70-140 Forint közötti átlagos átadási árral. A következő generáció számára nincs megélhetési potenciál, nem tudnak hosszú távon tervezni – pedig a szőlőtőkékről évente csak egyszer lehet szüretelni, így fontos lenne évekre, évtizedekre előre tervezni.
A borkészítés is profi kezekben van
A borokat 3000 parcelláról szüretelik, és a legmodernebb technológia segítségével a kialakított termékpiramis szerint, valamint a piaci igényeket figyelembe véve készítik el. Csak megkérdőjelezhetetlen minőségű és jól felismerhető, termőhelyspecifikus borokat hoznak forgalomba. Ennek köszönhető, hogy a világ bármely pontján kóstolnak egy osztrák, jelen esetben egy wachaui bort, könnyen felismerhető a karaktere és a stílusa.
A Domäne Wachau portfóliójában is megjelentek a trendinek számító „out of the box” hipszter borok is, de ez csak néhány százalékát teszik ki a kínálatnak. Nyitottak az újdonságokra, és jelen szeretnének lenni ezen a piacon is, de tudják, hogy erre nem lehet stabilan építkezni.
Mi a teendő?
Gyakran szóba kerül, hogy a magyar bor világhírét csak a határainkon belül ismerjük, ami nyilvánvalóan kicsit sarkított kijelentés. Vannak időszakos sikerek, de a magyar borokra külföldön még csak egyszer-egyszer kapják fel a fejüket, stabil kereslet egyelőre csak nagyon kevés hazai borra van. Azt gondoljuk, hogy folyamatos egyeztetésre, egyszerűsítésre van szükség, a szőlő felvásárlási árának rendbetétele pedig égetően szükséges. Azt pedig el kell fogadnunk, hogy aki a borból szeretne megélni, annak figyelembe kell vennie azt is, hogy milyen borokra van kereslet.
szöveg: Pintér Zsolt, Szabó Hajnalka
fotó: Domäne Wachau Pincészet