Mi lesz veled, rozé? – trendek, előrejelzések

Kóstolom Csapat

8/12/2020 11:49:10 AM
Kedvencekhez adva
Kedvencekhez adás

Mindenki - főleg a rozét készítő borászok - előszeretettel mondja, hogy a rozé töretlenül népszerű, és évről évre nő ennek a borstílusnak a rajongótábora, ezzel együtt pedig az eladási számai is. Vajon igaz ez? És milyen irányzatokra kell odafigyelnünk, ha lépést akarunk tartani a trendekkel?

Az International Wines and Spirits Record (IWSR), a nemzetközi bor- és párlatpiac kutatására specializálódott cég elemzői a legfrissebb, 2019-es adatokat vizsgálva arra jutottak, hogy a rozé továbbra is az egyik legerősebb trend a világon.

Dan Mettyear, az IWSR borkutatási igazgatója szerint a rozé egyértelműen növekedési pályán van. „A rozé továbbra is az egyik legerőteljesebb és legszélesebb körű trend a borokon belül, olyan sokszínű piacokkal, mint az Egyesült Államok, Paraguay, Kína és Namíbia. Ahogy a rozétrend az elmúlt években fejlődött, a fogyasztók igényei úgy tolódtak el a könnyebb, provence-i stílus irányába, ami megtestesíti az élénk, nyári pillanatokat.” És valóban, a provence-i bor exportja az elmúlt öt évben évente átlagosan 28%-kal nőtt.

2020 elején a Decanter magazin a borvilágot érintő trendek és a piacot érintő kérdések között több rozés topikot is említ. Szerintük mire kell figyelni idén? Az egyik nagy változás Olaszország felől jön, ahol a prosecco jogszabályi változásai miatt a termelők 15%-ban pinot noirt is használhatnak a glera mellett, így készítve rozét Prosecco DOC név alatt. Tekintve, hogy a prosecco eddig is elképesztő mennyiségben fogyott világszerte, ebben a szegmensben a rozé hatalmas változásokat hozhat a piacon.

A mennyiségi változások mellett a minőség és a stílus is változni fog az előrejelzések szerint. Várható, hogy a rozé a „komoly bor” kategóriában is növekedni fog, azaz egyre több magasabb árú, csúcsminőségű rozé kerül a piacra. Elég csak arra gondolni, hogy 2019 végén a francia luxusmárkákat tömörítő LVMH többségi befolyást szerzett a provence-i Château d'Esclans borászatban, amely Whispering Angel nevű rozébrandjéről híres. Ennek alap tétele 20 euró körül kapható, de 100 euróért is vehetünk tőlük palackot.

Ezzel egyidőben a rozét készítő borászoknak érdemes a vegán szegmensre is figyelmet fordítani, hiszen számíthatunk arra, hogy egyre több vegán matrica jelenik meg a palackokon, és a webáruházak is kialakítanak egy külön részt ezeknek a boroknak. Az Egyesült Királyság egyik vezető online borkereskedése, a Majestic már 2019-ben 200 bort listázott vegánként, szemben az egy évvel korábbi 39 borral.

A rozé egyik nagy erőssége abban rejlik, hogy – bár azt hinnénk, hogy a rózsaszín elriasztja őket – a nők mellett a férfiak is ugyanolyan szívesen fogyasztják. Az Y-generáció pedig még divatosabbá tette, hiszen a közösségimédia-platformokon menőnek számítanak az olyan hashtagek, mint az #roséallday. Pont a vizuális megjelenítés miatt a palacknak, címkének egyre nagyobb a jelentősége, ahogy előtérbe kerülnek az alternatív csomagolási megoldások is, akár a kisebb kiszerelésű üvegek, fémdobozok vagy a környezetbarát innovációk, kartondobozok. A lényeg, hogy legyen színes és feltűnő, és mutasson jól az Instagramon.

Barta Anna, a mátrai Nagygombos birtok borásza régóta elkötelezett a rozék irányába, így mindig figyelemmel kíséri, hogy a borpiac mely történései milyen kihatással lehetnek a rozékra. „Abszolút látjuk, hogy évről évre nő a kereslet a rozék iránt, az emberek szerencsére nem tudják megunni. Ezzel együtt folyton reagálnunk kell a változásokra, amelyek nem mindig csak fogyasztói igények. A Brexit, vagy az amerikai piacokra való kijutás nehézsége, a klímaváltozásra való reagálás a szőlőtermesztés kapcsán, a fine dining éttermek elvárásainak való megfelelés, vagy éppen most a Covid-19 piaci hatásai… Ezt mind-mind szem előtt kell tartani, miközben persze a borkészítés hosszú távú tervezést igényel, és nem lehet évente változtatni a portfólión. A nálunk minden évben készített, limitált palackszámú kísérleti tételek azok, amikben ki tudok teljesedni, és az ezek alapján kapott fogyasztói visszajelzések mentén tudunk aztán finomhangolást elvégezni.”

 

 

Sajtóközlemény alapján

Fotó: Furmint Photo

Csopaki Kódex - Nyári jelentés 2020

KÓSTOLOM VIP BORKLUB

PODCAST - Tasting Friends S01E05 Balogh Zoli, Somló

Bormedence ezeregySZÁZ ∙ Kárpát-medencei borünnep
Határtalan Kárpát-medencei borünnep a Duna Palotában október 10-én - 2020 legnagyobb Kárpát-medencei kóstolója    50 KIÁLLÍTÓ, 14 TÖRTÉNELMI RÉGIÓ, 150+ TÉTEL, EXTRA BORBEMUTATÓK Idén 4. alkalommal kerül megrendezésre a Bormedence Kárpát-medencei borünnep. A Magyar BOR Intézet és Kárpát-medencei partnerszervezetei évek óta tevékenykednek a Kárpát-medencei magyar-magyar kapcsolatokért, illetve a Kárpát-medencei magyar borkultúra népszerűsítéséért. 2017 decemberében szervezték meg első alkalommal a Bormedence – borok, ízek, élmények a Kárpát-medencéből borkultúra eseményt, idén pedig immár negyedik alkalommal kerül megrendezésre a határtalan Kárpát-medencei borkultúra ünnepe, ez alkalommal a Duna Palotában, október 10-én, 15-22 óra között. Idén is sétálókóstoló lesz, közel 50 kiállító közreműködésével – anyaországi és külhoni meghívottakkal, így a Kárpát-medence több borvidéke bemutatkozik. Több, mint 150 tétel kóstolható korlátlanul. Az esemény az aktuális járványügyi szabályok figyelembevételével valósul meg!   Idén két belhoni borvidék kerül meghívásra, mint a rendezvény díszvendégei. A 2020-ban díszvendégeink: - BÜKK - MÁTRA   A rendezvényen lesznek más érdekességek és kiemelt programok is: *Boregyetem – ingyenes bemutató-kóstolók, középpontjában hagyományos Kárpát-medencei szőlő- és borfajták lesznek: Bükk Borvidék és Szövetség a Bükki Borvidékért borai bemutató New Mátra borai bemutató Naturális borok a Kárpát-medencéből Ősi Kárpát-medencei szőlőfajták borai   *100 éve született Kozma Pál szőlőnemesítő, az ő általa keresztezett szőlőfajták boraiból (Bíbor kadarka, Borsmenta, Csillám, Ezerfürtű, Magyar frankos, Rubintos, Táltos stb.) tartunk bemutatót.   *Vírus helyzetre tekintettel korona, corona, covid (nevű) borokból bemutató kóstoló.   Ismerje meg a Kárpát-medence különböző borvidékeit! A Bormedencén kiváló belhoni és külhoni borászok az egész történelmi Magyarország területéről. Kiállítók listája ITT (folyamatosan bővül)   Jegyek Egy belépőért több, mint 150 bor szabadon kóstolható, sőt, a jegy tartalmazza a feliratozott kóstolópoharat is! Elővételes jegyek www.bormedence.hu/jegy Elővételes ára: 4900 Ft-tól / fő. Érdemes a jegyeket elővételben megvásárolni, mert idén csak korlátozott számban árusítjuk őket!   További információ: www.bormedence.hu    Facebook esemény: www.facebook.com/events/247143393197076/   (Sajtóközlemény alapján)  
A bor, amit a löszről neveztek el
A szekszárdi Vida Borbirtok szeptemberben mutatja be vörösborát, amellyel a borvidék meghatározó talajtípusára, a löszre irányítja a figyelmet. A Vida család azért erről a talajról nevezte el legújabb házasítását, mert az döntő hatással van a szekszárdi borok stílusára. A nemzetközi borvilágban általánosan elfogadottnak számít, hogy egy bor jellegét legerősebben azok a körülmények befolyásolják, amelyek a szőlőt fejlődése, érése során körbeveszik. A terület mikroklímája, a domborzati viszonyok és a talaj a legfontosabbak a természeti adottságok közül, amelyek így a borok, a borászat és végső soron a borvidék stílusát is meghatározzák. A lösz a világ több kiemelkedő bortermő területén fontos talajtípusnak számít. Ilyen a francia Rhône-völgy, a német Rajna partjának több borvidéke, az osztrák Wagram, az új-zélandi Central Otago és a Szekszárdi borvidék is. A lösz egy laza szerkezetű talajtípus, ennek köszönhetően a szivacshoz hasonló vízmegkötő tulajdonságokkal rendelkezik. Az elraktározott nedvességet folyamatosan adja vissza a környezetének, így javítva a szőlő vízellátottságát. Ugyancsak a kevésbé kötött felépítésnek köszönhető, hogy az átlagosnál nagyobb a talaj levegőtartalma, ez pedig növeli a talajéletet és erősíti a szőlő gyökereit. A szakértők szerint a lösztalajról származó borok közös jellemzője a kifejező, gyümölcsös-virágos aromatika, a kerek savak és tanninok, valamint hogy komoly borokként sem igényelnek különösen hosszú érlelést, már fiatalabb korukban is jól fogyaszthatóak. „Évekkel ezelőtt állítottuk tudatosan is munkánk középpontjába, hogy olyan elegáns és kedves borokat készítsünk, amelyek Szekszárd völgyeinek adottságait a legjobban kifejezik. Mindennek alapját pedig a lösztalaj adja. Így amikor összeházasítottuk új, prémium cuvée-nket, úgy döntöttünk, a névválasztással szeretnénk ennek még nagyobb hangsúlyt adni” – mondta el ifjabb Vida Péter, aki a pincészet portfóliójáért is felel. A komoly, házasított vörösborral a pincészet elsősorban a gasztronómiai partnereknél és a szakkereskedésekben szeretne jelen lenni. Úgy vélik, ez a bor is segíti majd őket a tavaly lezajló arculatváltás szerves folytatásaként a szekszárdi borok megismertetésben, történetük elmesélésében. A Lösz pedig fontos szereplő ebben a történetben. „Nem tudom, miért, de gyerekkorom óta a földhöz, a terra benedictához vonzódom. Sokszor veszem észre magam azon, hogy egyszerűen jóleső érzés kézzel morzsolgatni” – árul el egy személyes motivációt is a bor kapcsán idősebb Vida Péter, a pincészet alapítója, borásza.     Sajtóközlemény alapján 
A 115 éves arborétum fáinak kéregmintázata köszön vissza a Folly borok új címkéin
Tíz év után megújítja arculatát a badacsonyörsi Folly Arborétum és Borászat, többek között a borok is új külsőt kapnak. A címkéken a családi gyökerek, a 115 éve alapított arborétum és a négy generáción átívelő borkészítés hagyománya fonódik össze hangsúlyosabban és jelenik meg vizuálisan.   A mostantól palackozott borfajták üvegének címkéin már olyan fa kéregmintázatokat fedezhetünk fel, amelyekkel az arborétum területén sétálva találkozhat a látogató. Az új arculattal elsőként debütáló citrusos illatú Kéknyelűn az arizónai ciprus (Cupressus arizonica) kérge köszön vissza. A fát a 70-es években ültette Folly Gyula, Folly Réka édesapja. A Folly története 115 évre nyúlik vissza, 1905-ig, amikor Folly Gyula dédnagyapa még szabadidős tevékenységként kezdte el a különleges fenyők, cédrusok, ciprusok betelepítését a családi szőlőbirtok szomszédságában. A világháborús időszakok és az államosítás nem kímélte a kertet sem, de a négy generáció felelősségtudatának, erős kötődésének és hitének hála az arborétumot még mindig a család gondozza, vigyázza, folyamatosan növelve a növényállományt, és felügyelve a mostanra már 8 hektáros szőlőterületen a szőlő- és bortermelést. „Soha nem felejthetjük el a családi gyökereinket, hogy honnan jöttünk, milyen értékeket kaptunk, ebből mit viszünk tovább, és ezzel milyen hatást gyakorolunk a következő generációra. Nem lenne Folly bor, ha nem lenne az arborétum, a családtagok 115 éves kitartó munkája, ezért is szeretnénk tisztelegni a múlt előtt, megjelenítve a kert kincseit a borászat termékein, az ikonikus fák kérgeit a borok címkéin” – magyarázta Folly Réka tulajdonos az arculatfrissítés kapcsán.   Arizóniai ciprus Az Arizónai ciprus (Cupressus arizonica) egy magas, oszlopos, szárazságtűrő és napot szerető fenyő. Lombozata szürke, szürkés zöld, enyhén illatos. Az északi féltekéről származó nemzettség a ciprusfélék (Cupressaceae) családjának névadó nemzettsége. A simatörzsű változat kérge bőrszerű lemezekben válik le, a leválásuk koruk szerint sárga, zöld, vörösbarna végül szürke foltokat formálnak. A Folly Kéknyelű címkéjének "képadója" az arborétum nádasháza mellett található, a kút mögött. A fát a 70-es években ültette Folly Gyula, Folly Réka édesapja. A Folly borok új címkéit a Salt Communications Kft. tervezte.    Folly – A Balaton édenkertje A badacsonyörsi Folly Arborétum első örökzöldjeit Dr. Folly Gyula pécsi orvos telepítette 115 évvel ezelőtt. A hely extra klimatikus adottságainak köszönhetően a messzi földről érkezett ritka növények is gyökeret vertek, ezért az arborétum gondozását a család újabb generációi továbbvitték. Az induláskor alig fél hektárnyi területből ma már öthektáros arborétum lett, ahol több mint 400 fenyőfajta és 200 lombos fa- és cserjeféle virul. A Folly család négy generációjának elkötelezett munkája és kitartása a Balaton édenkertjévé varázsolta a helyet. Az itt található öt világtáj növényei, a különleges cédrusok, ciprusok és borókák egész évben várják a látogatókat, mi több, az érdeklődök a helyszínen Folly teákat, szörpöket és borokat is kóstolhatnak, az étteremben pedig bőséges választékkal, szezonális ajánlatokkal, badacsonyi ínyencségekkel várják a vendégeket.   Sajtóközlemény alapján 
Nadír 63 - A Pécsi Egyetemi Borbirtok első pezsgője
Első pezsgőjével jelentkezik a nemzetközi szinten és országosan is elismeréseket nyert borokat alkotó PTE Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet. Az oktatás és kutatás eredményeit is bemutató borokat ősztől a Pécsi Egyetemi Borbirtok néven kell keresni a polcokon és a webshopban! A Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet a Pécsi Tudományegyetem része, a pécsi borvidék középpontja. A kutatóintézet 1949-ben több évszázados egyházi birtokra alapozva jött létre, fő feladata a kutatás, az oktatás és a szaktanácsadás. Ennek szolgálatában mintegy 30 hektár szőlőültetvénnyel, 300 éves 1600 m2 alapterületű pincével és akkreditált laboratóriummal rendelkezik. A szőlőfajta gyűjtemény - mely mára több mint 1800 tételből áll – a világ hatodik legnagyobb szőlőgénbankja. A kutatóintézetben szőlőnemesítési, genetikai, szőlőtermesztés-technológiai és borászati kutatások zajlanak. Hazánkban egyedül Pécsett folyik világszínvonalú rezisztencia-nemesítés, melynek célja a környezettudatos, fenntarthatóbb szőlő-bor ágazat megteremtése és megerősítése. A főbb gombabetegségeknek ellenálló, rezisztens fajták kialakítása gazdasági és környezeti szempontokból egyaránt előremutató. Az új érték teremtését célozzák a nemesítési, genetikai kutatások. Az Intézet 26 államilag elismert szőlőfajtával és 29 klónnal rendelkezik.   A borok tekintetében a PTE Szőlészeti és Borászati Kutatóintézete az elmúlt években sikert sikerre halmozott. Néhány szép eredmény: Zenit 2016, 2017, 2018: Magyarország legjobb újbora; Jázmin 2018: Pannon Borrégió TOP25 2019; Summa Merlot 2017: Magyarország TOP 100 bora 2019; Summa Cabernet Sauvignon 2017: VinAgora 2020 aranyérmese. Három év munkájának gyümölcseként idén pezsgő is készült! Az alapanyagául szolgáló szőlő a zenit (a szó jelentése: a szemlélő feletti égbolt teteje) volt, amely a kutatóintézet Szentmiklós-hegyi birtokáról származik. Az Intézet pincéjében alakult át a szőlő borrá, a bor pedig pezsgővé, vagyis a zenit Nadírrá (a nadír a zenittel átellenes pont az éggömbön). Az ültetvény és a pince közötti tengerszintkülönbség 63 méter, ezért lett a pezsgő neve Nadír 63. Maga a Nadír 63 pezsgő zöldes-sárga színű. Finom buborékokkal rendelkezik, gyöngyözése folyamatos és kitartó, a pezsgő felszínén tartós fátyol keletkezik. Illatában az érett körte, őszibarack és a zenit fajtára jellemző egzotikus gyümölcsök (pl. mangó, ananász) fedezhetők fel. Ezek mellé társul a tradicionális eljárással készült pezsgők vajas, tósztos aromatikája. Ízében a korty könnyed, játékos savakkal, az illatot kiegészítő lime-os és citrusos ízekkel. Lecsengése hosszú, krémes, vajas. A Pécsi Egyetemi Borbirtok válogatott borait – és a Nadír 63 pezsgőt – ősztől külön a tételekhez megálmodott ételekkel együtt is meg lehet kóstolni. A kezdeményezéshez a Főtér Borbár, a Kikelet Étterem, a Tenkes Csárda és a Zsolnay Étterem csatlakoztak. A Rose Novum 2019, a Zenit 2019, a Kadarka 2019, a Cirfandli 2017 és a csúcsbor Summa Merlot 2017 játékos recepteket ihlettek. A gasztronómia szerelmesei maguk is megalkothatják a fogásokat, ugyanis a receptek az UnivPécs weboldalán (univpecs.com) olvashatók lesznek.   (Sajtóközlemény alapján. Fotó: Csortos Szabolcs) 
Nyitott pincés rendezvényként tér vissza a Bor, mámor, Bénye!
Idén augusztus 14-16. között kerül megrendezésre Erdőbényén a népszerű háromnapos esemény, a Bor, mámor, Bénye. Az eddig fesztiválként ismert boros-gasztro-kulturális rendezvény, összhangban a járványügyi intézkedésekkel idén nyáron nyitott pincés eseményként kerül megszervezésre, azaz az egyes helyszínek önállóan hirdetik meg programjaikat. Már a nulladik nap, vagyis a csütörtök este is kínál pár lehetőséget a korán érkezők számára: ázsiai ihletésű konyhai ínyencfogások készülnek a SanzonTokajnál, a Préselőnél és a Budaházy-Fekete Kúriánál pedig festői környezetben hangolódhatnak rá a vendégek a hosszú hétvége programjaira. A meseszép faluban ezúttal is a természet kínálta nyugalomé és a páratlan tokaji boroké a főszerep, azonban ahogy már megszokott, a falu 14 pincészetének udvarait ilyenkor gasztro kiállítók lepik el. Idén is visszatér az encsi Anyukám mondta, debütál a Kúria Bisztró, lesz Borsod Burger, A Leves és KicsiZso, valamint BBQ és bográcsos finomságok is készülnek, lesz borkóstolóval egybekötött vacsora, de a specialty kávék szerelmeseinek sem kell majd csalódniuk. Az előre meghirdetett időpontokban ingyenes koncerteken is lehetséges a részvétel: a lágy jazz dallamoktól kezdődően a rockabillyn át a szóló gitár zenéig élvezhetik a vendégek a zenei aláfestést. Mindezek mellett a szervező pincészetek színes programokkal is várják a faluba érkezőket egész hétvégén: a kicsiktől a nagyokig bizonyára mindenki megtalálja a kedvére való foglalkozást. Van, aki filmvetítéssel, van, aki történelmi sétával vagy dűlőtúrával készül, de lesznek kézműves foglalkozások is, vagy akár társasjáték partin is szórakozhat a nagyérdemű. A vájtfülű borértő közönség pedig válogatott kóstolókon csemegézhet ritka borkülönlegességek között. A programok elérhetőek a Bor, mámor, Bénye Facebook oldalán, a honlapon, vagy az egyes pincészetek közösségi média platformjain. A nyitott pincés rendezvényre a belépés ingyenes, a borfogyasztás azonban pohárdíjhoz kötött: az akár három napon át használható pohár egyszeri helyszíni díja 2.000,- forint.   Részvevő pincészetek: Ábrahám Pince Bardon Borászat Béres Szőlőbirtok és Pincészet Budaházy-Fekete Kúria Borászat Csite Családi Birtok Jakab Pince Illés Pince Karádi-Berger Borászat Kerékgyártó Pince Préselő Pincészet Pro Vinum Pincészet SanzonTokaj Vayi Borászat Vinito Borászat     Sajtóközlemény alapján.  Fotó: Ocsovai László / Gastro Turismo
Tarcali Bűbájos Hétvége: újratöltve!
Augusztus 21-én irány: Tarcal   Ebben az évben a hagyományos tavaszi szezonnyitó Bűbájos hétvége helyett az augusztusi, ünnepi hosszú hétvégére várja vissza a Tarcal Bor és Kultúra Egyesület a kikapcsolódni vágyókat a Tokaji-hegy lábánál. A legizgalmasabb események augusztus 21-re összpontosulnak: vezetett dűlőtúrával, bor és pezsgőkóstolóval, nyitott pincékkel és természetesen a TarcalBor friss évjáratának premierjén koccintani lehet a szép települési összefogásra, a barátságra, a nyárra és az együttlét manapság felértékelődő örömére. Augusztus 21-én, szombaton délelőtt Majoros László dűlőtúrájával fog indulni, ahova kicsiket és nagyokat is várnak. A Kikelet Pincétől, a festői Bányató fölött egészen a Majoros Pincéig tart majd a kirándulás. Déltől ötig a tarcali pincék ajtaját sarkig tárják a borászok és az ebéd mellé biztosan kerül a kristálypoharakba furmint, hárslevelű, szamorodni vagy éppen a legfrissebb aszú is. Öt órától a fő helyszín az Áldó Krisztus Szobor alatti Aréna lesz, ahol debütál a 2019-es TarcalBor, a helyi borászok összefogásának jegyében, de meg lehet majd kóstolni a korábbi évjáratokat is. Este hattól a naplemente mellé tarcali pezsgőkóstolóra várják az érdeklődőket ugyanitt, olyan neves pincék által palackba zárt bubikkal, mint a Basilicus, Kikelet, Kern, Majoros, Myrtus és Gróf Degenfeld Borászatok. Mindeközben gasztronómiai programok, kitelepülések és családias, közvetlen hangulat közepette este nyolctól koncert és zenés program zárja majd ezt a gyönyörű nyári napot. De egész nyáron barátságos, közvetlen légkör, nyárpezsdítő élmények várják a vendégeket Tarcal pincéiben, pl. Kern Pince: “80 nap a Föld körül” gasztrotúra heti tematikák mentén, Majoros Lászlónál “Fanni és zenekara” kíséri a borkóstolót, a Basilicusnál minden szombaton egyedi ritkaságok kóstolhatók, hogy csak néhány példát említsünk. Augusztus 21-re mindenkinek javasolják, hogy a környékbeli szálláshelyeket a négynapos hétvégére való tekintettel érdemes idejében lefoglalni.   Ajánlott szállások: Myrtus Vendégház. www.myrtus.hu Katica Vendégház: katica@vendeghaztarcal.hu Gróf Degenfeld Kastélyszálló: hotel@degenfeld.hu   Nyitott pincék és programhelyszínek: Basilicus Borkultúra Központ Barkland Borászat Dorogi testvérek Gróf Degenfeld Szőlőbirtok Kikelet Pince Kern Pince Majoros Birtok Matyisák-Vízkeleti Pincészet Myrtus Pince Pataky Borporta Tokajicum Borház Terrapolis – Kert és Asztal   További infok: https://bubajos.hu/     (sajtóközlemény alapján) 
Kóstold és Tudd
Elindult a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) „JÓ BOR” edukációs kampánya, amely a fiatal felnőttek borfogyasztási szokásait kívánja minőségi mederbe terelni. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által indított „JÓ BOR” kampány célja, hogy ösztönözze a fiatal felnőtteket (20-35) a minőségi magyar bor tudatos és mértékkel való fogyasztására. Az edukáció szükségességére a HNT országos kutatásának eredménye hívta fel a figyelmet, mely szerint a magyar fiatalok borral kapcsolatos tudása hiányos és a minőségi borélvezet nem feltétlenül jellemző esetükben. Az edukációs kampányt megelőző felmérés részletesen vizsgálta a magyar fiatalok borral kapcsolatos gondolkodásmódját, magatartását. A kutatás eredményei világosan rámutatnak arra, hogy új eszközökkel és új csatornákon kell megszólítani a fiatalokat és segíteni a tájékozódásukat a magyar borok világában.  A kampány fő platformján (www.magyarborod.hu), olyan menüpontokkal és aktivitásokkal találkozhatnak az érdeklődők, mint a „BORRANDI” kvíz, mellyel személyiségünknek és ízlésvilágunknak megfelelő bort választhatunk, vagy a „BORBESZERZŐ CHALLENGE” – amelyből kiderül, hogy hol és milyen szempontok szerint érdemes bort vásárolni. Az „5 PERCES BORSZNOB-KÉPZŐ”-ből megtanulhatunk okosan kóstolni, a BORSZÓTÁR-ból kideríthetjük többek között a reduktív és oxidatív szavak jelentését, de a 10+1 legmenőbb boros trend és a 10+1 legcikibb boros dolog is segít eligazodni a minőségi magyar borfogyasztás útvesztőiben. Légli Ottó, a HNT elnöke a következőképpen nyilatkozott a kampány céljáról és jelentőségéről: „Kiemelt célunk bemutatni a fiatalok számára a felelősségteljes, mértéktartó és tudatos borfogyasztást. Az edukációval összeköthető, saját forrásból megvalósított promóció a magyar borért szól, valamint a fiatal generációnak a magyar borral és annak hagyományaival való megismertetéséről.” A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa az Unger and Partners márkaépítő csapatát bízta meg a kampány megtervezésével és irányításával, együttműködésben az Akció BTL Reklámügynökséggel. Az edukációs kampány szakértője, Herczeg Ágnes a nemzetközi „The Future 50” díj nyertese, a világ 50 legjobb borszakértőjének egyike. A kampány népszerűsítését kültéri plakátok, rádiós és digitális hirdetések, valamint social media és influencer platformok segítik. A kommunikáció hangvétele fiatalos, informatív, valamint hasznos tartalmakat közvetít egyszerűen és szórakoztatóan.     (sajtóközlemény alapján)