Minden eddiginél több bor volt kóstolható a Vörös Balatonon!

Kóstolom Csapat

12/10/2018 11:58:59 AM
Kedvencekhez adva
Kedvencekhez adás

December 8-án lezajlott a szokásos Vörös Balaton elnevezésű rendezvény a Jásdi Borteraszon, amelyen az eddigi éveknél is több kiállító, szám szerint 13 borász közel 40 tétellel volt jelen.

A Jásdi István által életre hívott minden évben megrendezésre kerülő Vörös Balaton elnevezésű rendezvény célja, hogy a borászok megmutathassák a nagyközönségnek, hogy a Balaton-parton nemcsak fehérborokat lehet kóstolni. A filoxériavész előtt a magyar tenger déli részén elterülő szőlőültetvényeken 50-50%-ban foglalkoztak kék- és fehérszőlővel, de az északi-part klimatikus adottságai is kedveztek a vörösbor készítésnek. A fehérboros jelzőt a borvidék a rendszerváltás után kapta, bár már ma is egyre nagyobb területen foglalkoznak kékszőlővel.

A hagyományok szerint a szombati nyílt sétálókóstolót egy adott téma köré felépített szakmai est előzi meg, amelyen a másnap kiállító borászok kóstolják egymás sokszor kereskedelmi forgalomban sem kapható tételeit. Az idei téma, amely köré felépült az egész este az Egységes balatoni vörösbor-stílus volt, ennek megfelelően hozták magukkal boraikat a borászok a Jásdi Borteraszra. A szakmai est szigorúan zárt körű, az itt elhangzottak a borászok szakmai tapasztalatcseréjére szolgálnak.

Másnap szombaton közel 40 féle vörösbort tudott megkóstolni a limitált számú közönség a hagyományos sétálókóstoló jellegű rendezvényen. A tételek között zömében olyan fajtaborokkal lehetett ismerkedni, mint Kékfrankos, Merlot, Pinot Noir és Shiraz; csupán néhány pince készült házasítással. Ezek alapján megállapítható, hogy a balatoni terroir leginkább a könnyű, gyümölcsösebb borokban teljesedik ki igazán. 

Az évről évre megrendezésre kerülő rendezvényen kóstolható boroknak nem csak a listája bővül, de a vendégek, visszajáró szakmabeliek egységes megítélése szerint a minőség is folyamatosan emelkedik. 

 

A kiállító pincészetek / meghívott borászok teljes listája:

2HA Szőlőbirtok és Pincészet / Török Csaba
Figula Pincészet / Figula Mihály
Garamvári Szőlőbirtok / Baranyai Péter
Guden Kisbirtok / Molnár Szabolcs
Homola Pincészet / Homonna Attila
Jásdi Pince
Káli Kövek Borászat / Szabó Gyula
Kislaki Bormanufaktúra / Légli Géza
Pálffy Pince / Pálffy Gyula
Petrányi Pince és Borterasz / Bakó Ambrus
Szent Donát Birtok / Fejes Olivér (Kovács Tamás igazolt távollétében)
Villa Tolnay Borház / Nagy László, Philip Oser
Von Beőthy Pince / Beőthy János

A cateringről, mint minden évben a Gusto Delicate gondoskodott, a hivatalos after rendezvény pedig a Szomszéd Kertjében került megrendezésre.

A Csopaki Kódex

Kóstolom Csapat: Ez volt 2018!

Balatoni Vadásznapló (teljes film)

Csillagokba öltözött a Líceum
A IX. Egri Csillag Fellövésnek ismét a Líceum adott helyet. Az Egri Tavaszi Fesztivál nyitóprogramjának eseményén húsz egri termelő kínálta 2018-as egri csillagját. Már hagyomány, hogy az első palack egri csillag - mely idén a Besenyei Borház borát tartalmazta -, a Végvári Vitézek kíséretében jut el a várból a Líceumba. A menet megérkezése után Habis László polgármester köszöntötte a résztvevőket, aki úgy fogalmazott: Eger számtalan értékkel rendelkezik, de ami igazán mindannyiunké, ami minden egrit összeköt, az az egri bor és borkultúra. Dr. Liptai Kálmán, az Eszterházy Károly Egyetem rektora kiemelte: a Líceum, és annak patinás Díszterme a kezdetekkor helyszínt, ma már otthont ad a programnak. Köszönetét fejezte ki a borászoknak azért, hogy ilyen sokan fontosnak tartották a megjelenést, és külön örömét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az egyetem borát is megkóstolhatják a program résztvevői. Dr. Lőrincz György borász, az Egri Borút Egyesület elnöke úgy fogalmazott: az egri csillag megszületése egy valóban fontos felismerés által táplált közösségi akarat gyümölcse, amely bevonult az Egri borvidék történetébe. A tavalyi év termésére vonatkozó kérdésünkre úgy válaszolt: 2018. nagyon kedvező év volt, érett, aromákban gazdag gyümölcsökből lehetett bort termelni.Az est folyamán az egri csillagok mellett egri bikavéreket is kóstolhattak a vendégek, miközben a Snidero Quartet együttes, majd Báder Elemér zenélt.   Résztvevő borászok:Almagyar Érseki Szőlőbirtok Besenyei BorházBolyki PincészetDula PincészetEgri Csillagok Zrt.Eszterházy SzőlőbirtokGál Lajos PincészeteGál Tibor PincészetHagymási PincészetJuhászvinOstorosborPetrény WinerySimon PincészetSt. Andrea SzőlőbirtokTarjányi PinceThummerer VilmosTóth és Tóth PincészetTóth Ferenc PincészetVarga PincészetVarsányi Pincészet   forrás: sajtóközlemény
50-BŐL A LEGJOBB 5 - ki lesz idén a Borászok Borásza?
Március 1-én a Borászok Borásza Kóstoló Kör keretein belül az 50 legjobb magyar borász az év egyik legfontosabb szakmai kóstolóját tartotta meg. Az „ötvenek” leadták első szavazatukat a Borászok Borászára. Kiderült, hogy az 50-ből, ki a legjobb 5, de ki lesz a Borászok Borásza? A Borászok Borásza Kóstoló Kör egyik legfontosabb célja az volt, hogy a legjobb borászok pontosabb és friss képet kaphassanak egymás munkájáról és ezzel felelősebben szavazhassanak a végső győztesre. Ennek a díjnak ugyanis éppen az a lényege, hogy az arra legérdemesebbek, a borászok dönthessék el maguk közül, hogy ki a legjobb. A borászok két körben szavaznak, és ezen az eseményen már le is adták első voksaikat. A beérkezett szavazatokat a díjat gondozó Vinum Praemium Alapítvány összesítette, és ezzel a Borászok Borásza 2019 szavazás első fordulója lezárult. Az ötven legjobb magyar borász az alábbi ötöt választotta, közülük kerül ki idén a Borászok Borásza: Áts Károly Bárdos Sarolta Figula Mihály Ipacs Szabó István Maurer Oszkár   A legjobb öt nyilvánosságra hozatalával az alapítvány el is indította a mindent eldöntő második fordulót. Szavazati joga a Borászok Borásza szavazás második körében is az ötveneknek van. Izgalmas időszak ez, ahogy elkezdenek beérkezni a szavazatok, de az eredményre még várni kell, mert a hagyományoknak megfelelően a győztes nevét csak a Borászok Borásza Díjátadógálán hozzák nyilvánosságra ünnepélyes keretek között, április 26-án.    forrás: sajtóközlemény  
Miért járunk konferenciára?
Lezajlott a soron következő Borjog és bormarketing konferencia, amelyen idén is a hazai boros szféra legégetőbb kérdései kerültek terítékre. A rendezvény főszervezői Dr. Prónay Bence és Rókusfalvy Pál, évek óta az Agrárminisztériummal, HNT-vel, valamint a Magyar Turisztikai Ügynökséggel karöltve tartják meg a szőlőbor ágazati eszmecsere legkiemelkedőbb fórumát, amelynek idén a CyberBor – Megállíthatatlan digitalizáció elnevezést adták. Elképzelhető, hogy vannak, akiknek esetleg száraznak tűnhet ez a fenti megfogalmazás, úgyhogy segítünk is gyorsan rendet tenni a fejekben: ez a konferencia a borokkal foglalkozó emberek számára – legyenek mégcsak épp oly laikusak is, mint mi magunk – , olyan, mint egy AC/DC koncert. „It rocks!“ – mondaná rá a nemzetközi publikum és az angol nyelvű szóhasználatért elnézést is kérünk gyorsan, de nem találtunk megfelelő magyar változatot. Szóval, miért is járunk konferenciára? Pontosan azért, amiért minden nap olvasunk, amiért folytonfolyvást keressük a lehetőséget, hogy kicsit okosabbak legyünk, fejlődjünk, menjünk előre a nekünk kijelölt úton. Konferenciára járni pedig kényelmes, hiszen mindazok a témák, amelyek hosszú utánaolvasást és utánajárást kívánnak maguk után, tálcán érkeznek az ember szeme-füle elé. Lássuk, miket tudhattunk meg idén! A szokásos köszöntőket követte talán számunkra a legkevésbé érdekfeszítő, ám borász szemmel nézve minden bizonnyal az egyik legfontosabb téma az adminisztrációcsökkentésről, az informatikai térhódításról, amely olyan ínyencségeket is magába foglal, mint telefonon, internethozzáférés nélkül is elérhető pincekönyv. Ami azért, lássuk be, még így laikus szemmel nézve is egy elég „kúl“ dolog. Ipacs Géza igazi művészember és elmélyedve a munkásságában kicsit olyan érzésünk támad, mintha Jókai Aranyemberével találkoznánk: amihez hozzányúl, az arannyá válik. Némileg közhelyes már az a megállapítás, hogy a magyar bormarketing, mint olyan, nem létezik. Volt már itt Borkiválóság Program, közös külföldi kiállításra járás, rengeteg negatív támadás, ám valami mégis mindig hiányzott. Géza pedig a csavaros észjárásával meglátta a létező legegyszerűbb dolgot: a magyar bort nem elsősorban külföldön kell népszerűsíteni. Ahhoz, hogy eljussunk külföldre, előbb itthon kell ismertté válni. Határainkon belül kell a magyar bor repütációját rendbe rakni, elérni, hogy az emberek szívesen fogyasszák a hazait és tudják is, hogy mit isznak. Ehhez a marketingstratégiához pedig a legkönnyebb út a borászokon és történeteiken keresztül vezet (erről mi is írtunk már korábban itt.) Az új bormarketing koncepció a Személyesen elnevezést kapta, az angol „Personally“ változat is majd erre és a történetmesélésre épül. Az MTÜ a koncepció jegyében folyamatosan készíti a kis imázsfilmjeit és juttatja el a potenciális célközönséghez, amelynek eredményeképpen Bolyki Jani nagymamája akár világhírnévre is szert tehet. Egy kis kitérő: mint egyébként bormarketinggel foglalkozó ember szeretném külön kiemelni a videós kommunikáció zsenialitását: nemcsak hogy haladunk a korral, hanem nemes egyszerűséggel megelőzzük azt. Korábbi, a Google által tartott előadáson ugyanis riasztó jövőképpel szembesültem az írott sajtó eltűnéséről és a videós tartalomgyártás felemelkedéséről. Úgyhogy részemről, vagyis részünkről csak gratulálni tudunk az új bormarketing stratégiához és minden jót kívánunk a hozzáfűzött remények beváltásához! Az új stratégiához természetesen jár az új arculat és megjelenés is, a konferencia vendégei pedig elsőként láthatták, hogy hogyan fog kinézni a magyar stand a nemzetközi borkiállításokon. Mi biztosan megállnánk náluk. A debütálásoknak ezennel még nem szakadt vége. Bár folyosói pletykákból eddig is lehetett róla értesülnie a szemfülesebbeknek, Baráth Sándor következett a sorban, aki nagy bejelentéssel érkezett: hazánk második legkisebb borvidéke, a Somló, 2020-ra teljes mértékben átáll az organikus bortermesztésre. Azok számára pedig, akik kevésbé járatosak a témában, rögtön következett is egy gyorstalpaló Zdravecz Zsolttal, aki, bár állítása szerint „csak egy szőlész“, érdekfeszítő témájával mégis képes volt rá, hogy 200 ember lankadatlan figyelmét elnyerje. Lépcsőzetesen felépített előadása során alkalmunk volt bepillantást nyerni az organikusan működő Sepp Moser Birtok mindennapjaiba, kihívásaiba, találékonyságába. A globális felmelegedés hatásait majd mindennap megtapasztaló ember számára a környezettudatosság és az ebben a szellemben történő gazdálkodás egyébként is kiemelt figyelmet kap mostanában, az izgalmas előadásnak hála pedig egy hajszálnyival könnyebb meg is érteni, hogy mit is jelent ez a valóságban. Külföldi előadóként a zseniális Master of Wine, Caroline Gilby tartott hasonlóan érdekes előadást a brit borpiacról és a benne rejlő potenciálról, míg Tokaj egyik legismertebb borásza, Demeter Zoltán a tokaji egységről és annak megteremtéséről, harmonizációjáról beszélt. Bevallom, hogy a programot böngészve volt olyan téma, amelyről úgy gondoltam, hogy számomra abszolút nem releváns, méghozzá a magyar szőlőbor ágazati felsőoktatási rendszer, azonban a meghívott előadó annyira szenvedélyesen tudott beszélni szakmájáról, diákjairól és a jövőbeli célkitűzésekről, hogy hosszú percekig csak sajnálkozni tudtam amiatt, hogy nem most állok pályaválasztás előtt. Koncerenciára járni tehát igenis éremes, még akkor is, ha egy téma esetleg nem is igérkezik annyira húsbavágónak és ha a legnagyobb hírportálon (Facebook) jön is velünk szembe sem kattintanánk rá – mert itt megkapjuk készen és ki tudja, még az is lehet, hogy az elkövetkezendő években szívesen foglalkozunk az adott dologgal komolyabban is.   A konferencián a szervezők jóvoltából volt alkalmunk részt venni idén is, köszönjük szépen a lehetőséget, hasznos tapasztalatnak bizonyult! kép: Facebook cikket írta: Kalmár Borbála
Ifjabb Lőrincz György borkollekciója - Megkóstoltuk a St. Andrea Private Selectiont
Egerszalók neve kapcsán a borral csak egy kicsit is komolyan foglalkozó embernek biztosan nem az Ezeregyéjszakára hajazó mesés hotel és a hozzá tartozó fürdő jut az eszébe. A kegyhelyként is ismert falu immár elválaszthatatlanul összeforrt a végében álló borászattal, a St. Andrea Szőlőbirtok és Pincészettel. Oda úgy jár az ember, mintha hazamenne, most mégis ők jöttek el Budapestre: a két Gyuri, hogy egy újabb felejthetetlen élménnyel gazdagítsanak.   „ ... mert milyen dolgok történnek a világban? Egyszer hallottam, hogy egy ember nyilvánosan engem idéz. És olyan is megtörténik, hogy valaki örül a borunknak és leírja.“ – a St. Andrea borászat ikonikus alakja, Dr. Lőrincz György zárószavai ezek, amellyel a legutóbbi borkóstolón búcsúzott a közönségtől. És én most vagyok olyan vakmerő, hogy egy merész húzással idézzem is és írjak is a borokról. Nem először örülök St. Andrea bornak és nem először írok arról, amit dr. Lőrincz György vagy a fia kóstoltat. A St. Andrea borkóstolóira járni számomra szakrális élmény: attól, amit hallok, felüdül a lelkem; attól, amit kóstolok, kellemesen melengető érzés bizsergeti át a testem.  A St. Andrea borszortimentje és életútja csak látszólag nehezen áttekinthető, valójában pillekönnyű megérteni, hogy mely fő mozgatórugók mentén halad a pincészet. Egy pince, amely nem küzd a sors, méghozzá jelen esetben az ellen, hogy az Egri borvidéken mennyi szőlőfajta telepítése a megengedett, hanem nemes egyszerűséggel előnyt kovácsol belőle. Már nem fajtaborokban, hanem házasításokban hisznek, amelyek hitük szerint a leghűebben képesek bemutatni a terroirt. A Nagy Eged-hegy oldalában szabad szemmel is könnyedén kivehető Mária szobor vigyázó tekintete által kísérve műveli a szőlőt ifjabb Lőrincz György is, aki apja mellett, ám teljesen önállóan alkotja a nevével fémjelzett borokat. Azaz, nem a nevével, hiszen az általa készített borok cimkevilágán az nem jelenik meg. Ehelyett csupán két ecsetvonás, egy kereszt jelzi, hogy a borok alkotója más; és így a megszokott, St. Andreás stílus helyett is egy kis merész újítás köszön vissza a palackokból. Ezek a borok alkotják együttesen a St. Andrea újdonságát, a Private Selectiont. Az első ilyen tétel az Egyetlen névre hallgat, amely elnevezés több jelentéssel is bír. 2013-ban, amikor kisGyuri elkészítette az első ilyen cuvée-t még úgy gondolta, hogy nem lesz több önálló bora. Ezért Egyetlen névvel palackozta le egyetlen évjárat egyetlen hordónyi termését, amelyet a Boldogságos, Szeplőtelen Szűz Máriának dedikált. A bor pedig, rácáfolván a nevére már a harmadik évjáratnál tart: jelenleg a 2016-os kerül hamarosan a boltok polcaira. A bor illatában és ízében is dominál a Hárslevelű és a Chardonnay, amely ízjegyeket csak egy kevéssé bolondít meg egy csipet Furmint. Nem egy könnyed alapborról van itt szó, látatlanban francia fehér házasítások jelennek meg lelki szemeim előtt. Megjegyzem, miközben borászok több éves, esetleg évtizedes múlttal a hátuk mögött sem mernek belevágni a házasításokba mondván, hogy még ahhoz nincsen meg a kellő tapasztalat, Gyuri számára úgy tűnik, hogy mindez csupán gyerekjáték. Ugrok egy kicsit az időben és bár sorrendben most kellene írnom az Axiosról, én mégis a cikk végére hagyom a kóstolósor főszereplőjét. Valamint azt is megengedem magamnak, hogy most ne zengjek ódákat a Private Selection harmadik tagjáról, az általam már jól ismert desszertborról, ezt megtettem már itt. Az Ajándékról van szó, amely egy Egerben ritka jelenség eredményeként, a szőlőszemek botritisz miatti aszúsodásaként készülhetett el, először a 2015-ös évjárat terméséből. Ugyan mi most a 2016-ost tudjuk kóstolni, rövidesen ebből is a harmadik évjárat kerül a palackba. A bor minden egyes cseppjében érezni azt a gondoskodó szeretetet, amellyel a szemeket egyessével válogatták a tökéletes végeredmény érdekében. A borkóstoló és ezzel együtt a borsor központi eleme az Axios, azaz magyar fordításban a Méltó nevet kapta és a palack nem mást, mint egy Bikavért tartalmaz. Gyuriék, illetve a bor készítője, kisGyuri a névválasztással és a fajtahasználattal is az egri borházasítás fontosságát szeretné kihangsúlyozni, valamint ezzel egyidejűleg a Bikavért piedesztrálra emelni. Ami a fajtaösszetételt illeti: Kékfrankos, Merlot, Pinot Noir, Cabernet Franc és Syrah teszi igazán elegánssá ezt a melegséges legújabb Bikavért, amely ifj. Lőrincz György első vörösbor házasítása lett. A stílus, csakúgy mint a fehér társánál itt is szikárabb, erőteljesebb, lendületesebb, mint a már ismert St. Andrea vörösöknél. Kifinomultság és elegancia jellemzi ezt az újabb nagy Bikavért, amely a Nagy Eged-hegy és a Hangács dűlő terméséből származik. Tökéletes belépő a nagy vörösbor házasítások világába.  Nézem ezt a két embert, hallgatom és látom, hogy hitük és szeretetük által képesek hegyeket megmozgatni, képesek egy új dimenziót teremteni a hazai borászatban. Ráadásul mindezt úgy, hogy közben megmaradnak szerénynek, béketűrőnek, méltóságteljesnek és alázatosnak egyaránt. Azt hiszem, hogyha minden emberben csak tizedennyi jóság vagy hit lakozna, mint amennyi bennük van, valami egészen csodálatos világban élnénk. Nézem ezt a két embert és arra gondolok, hogy milyen jó, hogy ketten vannak.   cikk: Kalmár Borbála fotók: Busák Attila, St. Andrea   A kóstolón a St. Andrea Pincészet meghívásából vettem részt, köszönöm nekik, valamint a budapesti St. Andrea Borbárnak a vendéglátást.  További információ a Private Selectionről itt.    korábbí írásaim a St. Andrea pincészetről:  Ajándék Igazán Egri kirándulás
Bemutatkozott a magyar bor új márkakoncepciója: Személyesen
Budapest, 2019. március 1. – A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) szakmai szervezetekkel együttműködésben létrehozta a magyar bor új márkakoncepcióját. A közösségi márkakoncepció megalkotása fordulópontot jelent a magyar bor kommunikációjában, hiszen mostantól egy egységes márkakoncepció részeként új logó, szlogen és friss üzenetrendszer erősíti a magyar borok kommunikációját belföldön és a világpiacon. Az új arculatot a Borjog és Bormarketing Konferencián mutatta be először Gál Zsombor, az MTÜ bormarketingért felelős szakértője és Ipacs Géza, arculati tervező, a márkakoncepció kidolgozója egy közös előadás keretében, „Személyesen” címmel. „Régi igény volt a borágazat szereplőinek részéről, hogy legyen egy konszenzuson nyugvó, egységes arculata a magyar bornak. A Magyar Turisztikai Ügynökség ezt a szándékot karolta fel, és számos szakmai szervezettel együtt alkotta meg az új márkakoncepciót. Szeretnénk megmutatni, hogy a magyar borok világszínvonalúak, csúcsminőséget képviselnek. Feladatunk marketingkommunikációs eszközökkel támogatni Magyarország pozíciójának megerősítését a világ bortérképén. Az új logó és szlogen egységes megjelenést és kommunikációt jelent a fogyasztók felé. Olyan üzenetrendszert szerettünk volna megalkotni, amely kifejezi a magyarok évezredes, nemzeti büszkeséget tápláló, személyes viszonyát a magyar borral" – mondta el Gál Zsombor, bormarketingért felelős szakértő a Borjog és Bormarketing Konferencián. Az új bormárka képviseli a magyar borkultúra változatosságát, egységbe szervezve a magyar bor kommunikációját. A magyar bor márkastílusának létrehozása azt a célt szolgálja, hogy mind a belföldi, mind a külföldi fogyasztók számára megismerhetővé váljanak a magyar bor és a borászatok értékei, ezáltal pedig a magyarországi borvidékek felfedezésére inspiráljon. Az új logó két részből áll: az egyik egy ikon, a másik a fő üzenet. Az ikon a magyar trikolórt jeleníti meg, a szlogen pedig a „Személyesen” kifejezés lett. A kommunikációban megjelink további szlogenként a Magyar Bor = Magyar Borász, mint tartalmi üzenet. „Az ikon grafikai stílusa egy élő, izgalmas érzetet jelenít meg. A cél, hogy az ikon olyan erős jellé váljon, mely önálló márkajelként is működőképes” – mondta el Ipacs Géza, designer. „A logó koncepciójának fókuszában a személyesség üzenete áll. Számomra a magyar bor egyenlő a mindenkori magyar borásszal. Magyarországnak a változatosság a fő borászati erénye, amelyet maga az alkotó, a borász tesz egyedivé, személyessé. A szőlőnek, a földnek vagy a napnak nincsen víziója a borról. Akinek a bor a karakterét leginkább köszönheti, az a borász. Emellett a borszerető fogyasztók jellemzően azokra az arcokra, emberekre kíváncsiak, akik a borok mögött vannak – jólesik arra gondolni, hogy őt ismerem, az ő borát iszom. Így a kommunikációban is elsősorban a borászok jelennek majd meg” – fogalmazott Ipacs Géza. „A bor alkotóit előtérbe helyező kommunikáció a világban is egyedi, nincs más olyan borágazati kommunikációs stratégia, mely első helyre helyezi az embert. Fontos kiemelni, hogy ez az üzenet minden borvidéken működik, nem válogat, mindenki azonosulhat vele” – hangsúlyozta Gál Zsombor. „Hisszük, hogy az új arculat karakteressége, szerethetősége közelebb hozza a fogyasztókat a magyar borhoz, és a borok születésének mélyebb megismerésére inspirál. Legfontosabb szándékunk, hogy kedvet hozzunk a borral kapcsolatos utazásokhoz, szeretnénk elmesélni, miért érdemes felfedezni mind a 22 borvidékünket” – tette hozzá. A magyar bormárka elemeinek koordinációját az MTÜ segíti. A „Magyar bor - Személyesen” elnevezésű márkakoncepciót, üzenetrendszert Ipacs Géza alkotta meg, valamint a grafikai munkát is az általa fémjelzett Apacs Stúdió valósította meg. A Magyar Turisztikai Ügynökség az új márkakoncepciót Csapody Balázzsal, a Pannon Gasztronómiai Akadémia elnökével, Gál Helgával, a Külgazdasági és Külügyminisztérium bor és gasztronómiai tanácsadójával, Gál Péterrel, az Agrárminisztérium piacszabályozási főosztályvezetőjével, Hamvas Zoltánnal, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökével, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének társelnökével és Légli Ottóval, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnökével szakmai együttműködésben választotta ki. Az új logóval és szlogennel ezentúl kiadványokban, szóróanyagokban, merchandising termékeken, valamint népszerűsítő kisfilmekben találkozhat a nagyközönség. Emellett a nemzetközi kiállítások magyar standjai is az új márkakoncepció szerint épülnek fel, elsőként a világ legnagyobb borszakvásárán, a ProWein Düsseldorf-on. 2019. március 17-19. között 39 magyar borászat mutatkozik be a látványában teljesen egyedülálló magyar standon. forrás: MTÜ
Egy hétvégére Furmintba öltözött Köveskál is – lezajlott a II. Köveskáli Furmint Napok
„Talán Köveskál-Gasztrofalu neve összefonódik a Furminttal, úgy ahogyan Tokajé is hajdanán és akkor majd büszkén mesélhetjük unokáinknak, hogy ehhez kis mértékben, de mi is hozzájárultunk.” – ennek a víziónak a szemléletében került megrendezésre második alkalommal a Köveskáli Furmint Napok, amelynek mostanra már nemcsak a programja, hanem az időpontja is fix lett. Helyi vendéglátósok – Pálffy Pince, Káli Kövek Borászat, Mi a Kő, Kővirág, Káli Art Inn – összefogásából jött létre a Köveskáli Furmint Napok ötlete, amely idén másodjára került megrendezésre február utolsó hétvégéjén. A rendezvény fő gerincét a különböző helyszíneken megtartott moderált szakmai előadások és beszélgetések adják, amelyeken a Furminttal foglalkozó termelők osztják meg tapasztalataikat egymással és a közönséggel is. Idén a borászok nem csak a Balatoni borrégióból érkeztek, a szervezők hívtak vendégeket hazánk többi, Furminttal is foglalkozó borvidékéről, így Tokajról és Somlóról is. „Abban a reményben dolgozunk, hogy a szakmai ismeretségek, barátságok, eszmecserék, melyek itt jönnek létre nálunk, egy egységes, szép bort eredményeznek majd itt, a Balatonnál.” – mondta el a Káli Art Inn képviseletében Döbrentei Ildikó, míg a másik házigazda, Pálffy Gyula (Pálffy Pince) a következőképpen nyilatkozott a szakmai fórumok kapcsán: „Még a száz esztendővel ezelőtt idekerült Olaszrizlinget is csak most kezdjük megismerni igazán, hiszen komolyabban csak 10-15 éve foglalkozunk vele, ebből kiindulva a Furminttal kapcsolatosan is van még mit tanulnunk. Pontosan ezért van szükség ilyen szakmai kóstolókra, beszélgetésekre, vitákra a fajtával kapcsolatban és ezért számítunk a lehető legközvetlenebb fogyasztói visszajelzésekre.” Köveskál adottságainak köszönhetően az ideérkező vendégek egyéb izgalmas programokkal színesíthették az itt tartózkodásukat. Sommelier vezetésével idén is volt Furmintra hangolt borvacsora, több étterem is a szőlőfajtával összepárosítható menüsorral készült, míg a falu két legismertebb pincéje kötetlen borozással várta a látogatókat. Szállást bőséggel kínál az egész nyáron teltházzal dübörgő gasztrofalu, így aki vasárnapra is maradt, további programlehetőségek közül válogathatott az egyes helyszínek kínálatából. A szervezők készültek pezsgős brunch-csal, valamint a reggeli mozgást preferálóknak egy átmozgató dűlőtúrával is. Miért különleges ez a rendezvény? „Van mit megmutatnunk, van mire büszkének lennünk. Ezalatt pedig nemcsak a borokat értem, hanem a szülőhelyüket is. Mással nem összehasonlítható érzés saját környezetükben kóstolni őket, páratlan vendégszeretettel övezve és újra meg újra rácsodálkozni Hazánk elképesztő szépségeire. A Furmint pedig - mint tanítómester - megmutatja területeink mélységét, változatosságát, közelebb hozza elvesztett múltunkat és tiszteletre tanít, ha esetleg elfelejtenénk hol a helyünk a világban.” – fejtette ki Blazsovszky Péter a Bábel sommelier-je, aki moderátorként volt jelen az eseményen. A rendezény 2020-ban is folytatódik, így érdemes február utolsó hétvégéjét már most beírni a naptárba. Szervezők és részvevők gondolatai a Köveskáli Furmint Napok kapcsán: Nagyon örültem, hogy a mi kis falunk, amely alig 400 lakost számlál, egy valóban újszerű és minőségi rendezvénynek ad helyt és hogy ennek a részesei lehetünk, hogy ott lehetünk egy tradíció születésénél, hogy támogathatjuk az első lépések megtételekor - büszkeség! Most még kiskorú, de hamarosan naggyá lesz és akkor majd jó lesz visszaemlékezni ezekre az időkre. A Pálffy család munkáját elismeréssel figyeljük a kezdetektől és támogatjuk lehetőségeinkhez mérten. Amikor Gyula elmesélte az ötletét, azonnal igent mondtunk. Habár a Káli Art Inn elsősorban a szállásáról nevezetes és a szolgáltatásainkat is a szállóvendégek kényelmére alakítottuk, minden igyekezetünkkel azon vagyunk, hogy méltó környezetet biztosítsunk és prémium szintre emeljük az eseményt. Csak erre az alkalomra terveztük és készítjük a töpörtyűs szilva lekváros csigát, bízunk benne, hogy a vendégek számára emlékezetessé teszi a kóstolók napját nemcsak a bor, hanem a környezet és a falatkák is. Abban a reményben dolgozunk, hogy a szakmai ismeretségek, barátságok, eszmecserék, melyek itt jönnek létre nálunk, egy egységes, szép bort eredményeznek majd itt, a Balatonnál. Reméljük, minél többen jönnek el megízlelni és megismerni azt a vidéket, ahol terem. Talán Köveskál-Gasztrofalu neve összefonódik a Furminttal, úgy ahogyan Tokajé is hajdanán és akkor majd büszkén mesélhetjük unokáinknak, hogy ehhez kis mértékben, de mi is hozzájárultunk. Döbrentei Ildikó – Káli Art Inn   A Balatonnál, az Olaszrizling mellett a Furmint lehet a közös pont. Ma már egyre többen vagyunk azok, akik belevágtunk a fajta megismerésébe. Nem vagyunk könnyű helyzetben, mert az Olaszrizling minden téren elkényeztet bennünket, míg a Furmint teljesen más hozzáállást, sokkal nagyobb figyelmet igényel. Még a száz esztendővel ezelőtt idekerült Olaszrizlinget is csak most kezdjük megismerni igazán, hiszen komolyabban csak 10-15 éve foglalkozunk vele, ebből kiindulva a Furminttal kapcsolatosan is van még mit tanulnunk. Pontosan ezért van szükség ilyen szakmai kóstolókra, beszélgetésekre, vitákra a fajtával kapcsolatban és ezért számítunk a lehető legközvetlenebb fogyasztói visszajelzésekre. Mi nem adjuk fel, hiszünk a Furmintban, jövőre újra találkozunk. Pálffy Gyula – Pálffy Pince   Mi, akik a Káli-medencében élünk, örülünk minden olyan programnak, kezdeményezésnek, amely arra irányul, hogy a kiváló minőséget kereső vendégek megbizonyosodjanak arról, hogy hozzánk nem csak nyáron érdemes ellátogatni. Rengeteget teszünk nap, mint nap azért, hogy egyre többen átélhessék azt a máshoz nem hasonlítható „Káli érzést”, amit ezen táj különlegessége minden évszakban tartogat számunkra. A februári Furmint hétvége magában hordozza azt a lehetőséget, hogy az ide látogató megismerjen egy télen is élő Gasztrofalut, ahol egy jellegzetes magyar szőlőfajta: a FURMINT szelektált tételeit kóstolhatja egy helyen neves borkészítők és sommelier-k prezentálásában. Ha a borkóstolás élményéhez hozzáadjuk a helyi éttermek ételkompozícióit, a vendégszeretetet és az igényes szálláslehetőségeket, egy olyan hagyományteremtő program születik, amely méltán kaphat országos vagy akár nemzetközi elismerést és amelyre egész Köveskál méltán büszke lehet. A káli Furmintban hiszünk, különösen azért mert 2 és fél hektárt ültettünk a legjobb bazaltos dűlőbe... Trombitás Tamás, Mi a Kő   A Köveskáli Furmint Napok számunkra egyrészt egy olyan szakmai fórum, ahol a kollégákkal megbeszélhetjük közös dolgainkat és tanulhatunk egymástól, másrészt egy jó hangulatú találkozó a fogyasztóinkkal, akiktől visszajelzést kaphatunk a munkánkkal kapcsolatban. Végül, de nem utolsósorban a rendezvény egy újabb jó lehetőség a vidéknek az építkezésre. Úgy gondoljuk, hogy a Furmint a Jásdi Pincénél és Csopakon megtalálta a helyét, méghozzá a Ranolder Fehérben, ahol Olaszrizlinggel házasítjuk több, mint egy évtizede. Csopakon pedig ott van a Csopaki hegyborban, amelynek a termékleírása tavaly óta lehetővé teszi számunkra, hogy borainkat ne a fajta megjelölésével, hanem csak Csopakiként hozzuk forgalomba és 15% Furmintot használjunk az Olaszrizling mellett. Jásdi Attila – Jásdi Pince   Hosszú évek óta csak magyar borokkal foglalkozom: számomra hitvallás a magyar borkultúra fejlesztése és megismertetése a hazai és külföldi fogyasztókkal. Nem volt kérdés, hogy részt vegyek a rendezvényen, amely gyerekkori és örök szerelmem, a Balaton-felvidék kincseire fókuszál.Ugyanis van mit megmutatnunk, van mire büszkének lennünk. Ezalatt pedig nemcsak a borokat értem, hanem a szülőhelyüket is. Mással nem összehasonlítható érzés saját környezetükben kóstolni őket, páratlan vendégszeretettel övezve és újra meg újra rácsodálkozni Hazánk elképesztő szépségeire. A Furmint pedig - mint tanítómester - megmutatja területeink mélységét, változatosságát, közelebb hozza elvesztett múltunkat és tiszteletre tanít, ha esetleg elfelejtenénk hol a helyünk a világban. Blazsovszky Péter – Bábel   forrás: Kóstolom képek: Gastro Turismo: reggeli, furmintpalackok, dűlőtúra Szabó Miklós: többi
Negyedjére is jön a BalatonBor! – eldőlt, kik palackozhatják le idén a BalatonBort
Kirajzolódni látszik a Balatoni borrégió piramis térképe, amelynek az alsó helyét továbbra is a belépő kategóriájú bor, a BalatonBor foglalja el. A márka egyre keresettebb, a vendéglátósok pedig új motivációt kapnak, hogy miért vegyék fel a borlapjukra. A BalatonBor megalakulása óta évről-évre egyre nagyobb sikert könyvelhet el magának: egyre több termelő küldi el borát bírálatra, egyre többen ismerik meg a márkát és egyre többen keresik a termelőknél és a viszonteladóknál is. Ezzel összhangban a palackszám is évről-évre nő, az idei évben 22 termelőtől 60 ezer palack kerül majd piacra – derült ki a február 21-én Szentantalfán lezajlott BalatonBor bírálaton. Mi is az a BalatonBor? A Balatoni KÖR és a Rizling Generáció közös terméke, az első termelői összefogásra épülő bormáka. A Balatonbor kifejezetten a Balatoni borrégió területéről szüretelt Olaszrizlingből készülő könnyed, jóivású reduktív bor. Az előírt feltételeknek megfelelő Olaszrizlingjét bármely borász benevezheti, a bíráló bizottság döntése értelmében csak a minőségi, hibátlan borok kerülhetnek lepalackozásra. A bíráló bizottságot maguk a borászok alkotják, a kóstolás vakon történik. Videó a 2018-as BalatonBor kóstolóról. A borok és a felvásárolt szőlő piaci ára is adott: így fognak össze a borászok a szőlő alacsony felvásárlási ára ellen. A jóváhagyott borok egységes cimkével és csavarzárral kerülnek lepalackozásra. „A BalatonBor régiós termék létrehozásával közös célunk a Balaton körüli szőlőterületeken gazdálkodók piaci helyzetének stabilizálása, alkupozíciójuk erősítése. Az általuk termelt jó minőségű szőlő számukra kedvező áron történő felvásárlása, ezáltal egy minden piaci szereplő számára előnyös fair-trade termék létrehozása. Hosszú távon egy alulról szerveződő régiós integrátori rendszer előmozdítása, végső soron a balatoni szőlők megújítása, a borok számára stabil hazai és külföldi piacok kiépítése valamint a tó körüli termőterületek növelése.” (Balatoni KÖR honlapja) A BalatonBor első évében kizárólag a termelőknél volt elérhető, második évben nyitott a régiós értékesítés és a gasztro felé. A két egyesület idén az eddigieknél is jobban szeretné motiválni a vendéglátósokat: így aki legalább 60 palackra ír alá szerződést, az első 12 palackot most ingyen kapja meg a termelőtől. Az összefogás jegyében a BalatonBor negyedik évjáratának premierjére a Csapody Balázs (Kistücsök) nevével fémjelzett Societé bisztróban kerül sor. A hagyományoknak megfelelően ezen a napon derül ki az is, hogy a 2018-as évjáratból mely termelők palackozhatják le BalatonBorukat. A sajtó- és szakma számára zárt körűen tartandó eseményt egy, a nagyközönség számára is nyilvános sétálókóstoló követi majd. Időpont: május 23.   forrás: Kóstolom
Új időszámítás a Villa Tolnaynál
A Villa Tolnay borok rajongói 2018 decemberében már új logóval, megújult cimkevilággal találkozhattak a palackokon, a változások azonban ennyivel nem értek véget. Idén elkészül a hazai léptékkel mérve is egyedülálló új pince, illetve két, nem mindennapi borkóstolóval is várják majd a hozzájuk érkező vendégeket.   "Úgy tekintünk a borra, mint Magyarország egyik legértékesebb kulturális örökségére. Célunk a nemzetközi mércével is kiemelkedő minőségű, egyedi borok megalkotása."   Rövid kronológia: Philipp Oser svájci tulajdonos beleszeretett a magyar vidékbe, itt alapította meg 2004-ben borászatát, amelynek az egykori tulajdonosokra való tisztelettel a Villa Tolnay elnevezést adta. A pincészethez 2008-ban csatlakozott Nagy László társtulajdonos és vincellér, a borokat közösen készítik. Időközben felépült egy vendégház is, az itt megszállóknak pedig a borkóstolók mellett gasztronómiai élményt is nyújtanak.   Új pince: A Villa Tolnay pincészet fennállása során a legnagyobb fejlesztést hajtotta végre, amelynek eredményeképpen egy borászati tevékenységre tökéletesen optimalizált termelőegység jött létre.  A Villa Tolnay egy éve kezdte el a festői szépségű Csobánc-hegy lábánál található új pincéje építését. A többfunkciós, össesen 700 m2-es alapterületű föld alatt kiépített épületben acéltartály-park, vörösboros érlelőpince, palackozó üzem, palackos érlelő, raktár, valamint dolgozói szobák és irodák találhatók. Nem akarták egy monumentális épülettel megváltoztatni a birtok és a környező terület képét: a föld fölött mindössze a présház látható, amely már készen várja a 2019-es szüretet. A projekt során a legmodernebb építési technológiát az elérhető legjobb szigeteléssel ötvözve egy rendkívül energiahatékony rendszert építettek ki, amely - ahol csak lehetséges - gravitációs elven működik.   Új rendezvények: Április folyamán elkészülte után az új épületet egy napra megnyitják az érdeklődők előtt: vezetett pincetúrával, tíz évre is visszanyúló vertikális kóstolóval kötik majd össze az ünnepélyes pinceavatót. A rendkívüli kóstolók sora ezzel nem ér véget: szintén áprilisban Philipp Oser tulajdonos kezdeményezésére Winemakers @the Villa névvel egy új rendezvény kerül megszervezésre a birtokon, amelyet a tervek szerint évről évre megtartanak majd. Meghívásos alapon a környező országokból és itthonról érkezik egy szűk, szakmai réteg, akik együtt keresik a válaszokat a borvilág aktuális égető kérdéseire. Az esemény egy része a közönség számára is nyitott: igaz, erősen korlátozott számban fogadnak majd csak látogatókat. Események időpontjai: 2019. április 6 (Winemakers @the Villa), illetve április 20 (Ünnepélyes Pinceavató)   Új arculat: A felújított pincéhez méltóan megújult a Villa Tolnay arculata is: a továbbra is minimalista stílusú dizájnelemek között helyet kapott egy új logó, valamint a boroscimkék teljes arculatát is ehhez a megjelenéshez igazították. Az új arculattal kapcsolatosan Nagy László elmondta: „Fontosnak tartottuk, hogy továbbra is az egyszerű dizájn köszönjön vissza palackjainkról. Frissítettük a logót is, a központi elem lakhelyünk, Gyulakeszi régi címerén alapul. Mindezek mellett pedig haladunk a világ változásaival: szakítottunk a műanyaggal, borainkat környezetbarát viasszal zárjuk le ezentúl. Figyelni kell viszont arra, hogy aki évekre szeretné eltenni borainkat, az ezt a viaszt bontsa meg, hiszen a bor csak így, a környezetével érintkezve tud továbbra is élő szervezet maradni, így tud tovább fejlődni.“   Kapcsolódó videók: ViaszkapszulázásÚj pinceHordók(A videókhoz felirat is tartozik, amelyet a jobb alsó sarokban lehet aktiválni.)   fotó: Bézsenyi Zsolt sajtóközlemény - Kóstolom