Kóstolom Csapat |
|
2/20/2018 4:20:53 PM |
Kedvencekhez adva |
Kedvencekhez adás |
Cikksorozatunk második részében azzal foglalkozunk, hogy miért a Furmintnak van a legnagyobb esélye a tengerentúlon. Ebben a részben inkább személyes tapasztalataimat szeretném elmesélni, azokat az impulzusokat, melyeket elsősorban a végfogyasztókkal, másrészről sommelierekkel és borbeszerzőkkel való találkozásaim során szereztem.
The story behind the label/(wine).
A Furmint sikeréhez elengedhetetlen a történet, vagy ahogy Amerikában mondják: “What’s the story behind the label.” (szó szerint: Mi a történet a címke mögött?).
Vajon mi lehet a Furmint sztorija? Több is van! A visszajelzések alapján azt mondhatom, hogy az amerikaiak azt iszonyatosan szeretik a Furmintban, ha azt kommunikáljuk, hogy ez a szőlő vulkánokon nő. Elhagyatott vulkánokon, és ez ízében is könnyen felismerhető. Egyszerű a képlet: Vulkánokon terem és vannak sós ízei. A történet konzisztens az ízzel.
A párbeszédek során sokszor kiderült, hogy beszélgető partnerem egyrészt nem tudja, hol van Magyarország, ha pedig tudja, akkor nem is gondolta, hogy ott is történik szőlőtermesztés/borkészítés. Ilyenkor lehengerli őket az, ha elmeséljük, hogy Magyarország az egyetlen nemzet, akinek a himnuszában benne van a bor, ráadásul a tokaji bor, és az természetesen Furmint-ból készül.
Marketing szempontból a fogyasztó számára nem hátrány, ha tudja (vagy legalább is feltételezi), hogy hogyan kell kiejteni a szőlőfajta nevét. Ez előnyt jelent a többi nehezen kiejthető szőlőfajtával szemben, pl. Irsai Olivér, Hárslevelű, Cserszegi Fűszeres, Kékfrankos. Ezek apró előnyök, melyek a kommunikáció során összeadódnak, és végső soron erősebbé teszik a terméket.
A kereskedelmi láncból a sommelierek meggyőzése bizonyult a legkönnyebbnek. Zárójelben megjegyzem, hogy beszerzés szempontból ők csak javasolnak, a végső döntést az étterem(lánc) beszerzője fogja meghozni. Izgalmas, egyedi fajtának tartják és nagyon könnyen tudják párosítani az ételekhez. Ebben vezető szerepe a Furmint savstruktúrájának van. A jó savú fehérborok képessége, hogy széles spektrumban párosíthatóak különböző ételekhez. A modern gasztronómiában vezető szerepe van a tenger gyümölcseinek, és az édesvizi halételeknek, a Furmint pedig tökéletes párosítás ezekhez a fogásokhoz. De beszélhetünk akár a másik végletről, egy komoly steak-ről is, melyhez egy nagytestű, kicsit markánsabb hordóhasználatú Furmint könnyen párja lehet.
Ezenkívül az sem mellékes, hogy megfelelő palackkezelés mellett (hűtés mindenképpen, de esetlegesen vákuumozás) a bontott palackok eltarthatósága hosszú. Ez a vendéglátóipar számára megnyugtató lehet, hiszen ha darabban marad egy palack, azt másnap, esetleg harmadnap nem szükséges kidobni, hosszú ideig bírja kibontva. Itt ugyancsak a savak (és az átlagosnál alacsonyabb pH) gondoskodnak az eltarthatóságról. Kommunikálható tehát az is, hogy “felnyitás után pár nappal sem esik össze a bor”.
Piac hódítás szempontjából a Furmint nagyon optimális időpontban jelent meg az USA piacán. Ez egyrészt a kialakult stílus és termelési minőség koherenciájának, másrészről az USA piacának nyitottságának, harmadrészt pedig a “mutass valami újat” Y generáció belépésének a fogyasztók közé köszönhető.
A cikk első részét itt éred el.
Cikket írta: Humayer Dávid