Kóstolom Csapat |
|
2/20/2018 4:17:23 PM |
Kedvencekhez adva |
Kedvencekhez adás |
Cikkemet kissé formabontóan kezdem: Frank Sinatra szerint: If you can make it there (New York), you can make it anywhere..” - Ha ott sikeres leszel, akkor bárhol az tudsz lenni.
Ez az dalszöveg a borpiacra is érvényes. Bormarketing értelmezésében azt jelenti, hogy ha egy márkával, szőlőfajtával vagy régióval az USA-ban sikeres tudsz lenni, akkor az olyan értéket jelent a márka, szőlőfajta, régió számára amivel a világ összes meghatározó piacán is sikereket tudsz elérni.
Magyarország több évtizede keresi a helyét a nemzetközi borpiacon és talán a közelmúltban kezdett el egy fenntartható irányba haladni.
Amerikában az egyediséget kell kommunikálni. Be kell látni, hogy nem tudunk labdába rúgni a nagy nemzetközi fajták esetében, hiszen régiók tömkelege tud jobb áron jobb minőségű Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah, Chardonnay, stb. borokat készíteni. Amerikában az egyediséget kell kommunikálni. Ez nem lehet más, mint egy autentikus magyar szőlőfajta/régió/stílus (régió+szőlőfajta), és erre a legalkalmasabb a Furmint.
Ha egy kicsit visszatekintünk a bortörténelemben, korábban a Furmintból készített borok nem jelentettek komoly élvezeti értéket számunkra (a rendszerváltozás előtti és körüli időszakról beszélek). Gyorsan öregedő, fanyar, nemritkán sűrítmény hozzáadásával készült félédes tokajik telítették el a boltok polcait. Aztán 2000-ben jött a csoda, az új évezred beköszöntével a Furmint számára is új korszak kezdődött. Szepsy István megalkotta a 2000-es Úrágya Furmintot (a Királyudvar keretein belül).
Az utóbbi nagyjából 15-18 év útkereséssel telt el, a termelők próbálták megtalálni a Furmint stílusát. Almasavbontott legyen vagy nem? Markáns hordós érlelés, erősen visszafogott hozamkorlátozás, fajélesztővel vagy anélkül; rozsdamentes tartályban; egész fürtös préselés, zúzás-bogyózás, utána áztatás, kíméletes préselés, stb. Megannyi kérdés, melyekre még mindig nincs meg a tökéletes válasz, és várhatóan egyhamar nem is lesz.
A Furmint stílusa a 2018-as Furmint Februárra már látványosan egy irányba mutatott. Vannak még extrém kivételek (pl. néhány termelő hosszú ideig tartó hordós érlelés mellett teszi le a voksát), de az új modern Furmint már felismerhető a feszes savgerincéről, a “teáskanálnyi” maradékcukráról, a citrusos, zöldalmás, virágos, sós aromáiról, esetleg a kis tölgyfahordós beütéséről.
Mivel a fogyasztók egy adott szőlőfajtát szeretnének összekötni egy stílussal, egy ízélménnyel, vagy stílussorral, ezzel a most tapasztalt konzisztenciával már meg lehet jelenni külföldi piacon. Adott tehát a bor (termék) és megvan a célpiac, akkor már “csak” a marketingakciók által kell hírnevet szereznünk főhősünknek.
A Furmint még egy hosszú út elején jár, de néhány siker már feljegyezhető ennek a fajtának a lapjára. Említhetném többek közt a világhírű pohártervező és gyártó Riedelt, aki a Furmintnak saját poharat készített, vagy az USA-ban elért 90+ pontos Furmintokat és legnagyobb amerikai bormagazinok által közölt cikkeket vagy a nemzetközi Furmint nap létrejöttét.
Minden célpiacnak más-más jellegzetessége van. Például ha Franciaországot és Amerikát szembeállítjuk, akkor láthatjuk, hogy a franciák jobban értékelik a kifinomultabb, akár szikárabb vagy testesebb Furmintokat, mivel ezek jobban hasonlítanak a fehér burgundi borokra. Ők sokkal edukáltabbak, sokkal szélesebb termékskálát kóstolnak. Ezzel szemben az USA-ban sokkal fiatalabb, tradícióktól mentes borpiacról beszélünk. Ez által a Furmintról jóval kevesebb tapasztalatuk van. Tehát a tengerentúlon a szélesebb rétegeknek szánt, könnyebben értelmezhető borral kell kezdeni a piac megdolgozását, de a magasabb minőséget szolgáltató, pl. Michelin csillagos éttermek számára szükséges a kifinomult borok bemutatása is.
Az amerikai piac nehéz! És itt visszakanyarodnék a cikkem első mondatára: valóban igaz, hogy az a termék, amelyik itt sikeres, az bárhol sikeres tud lenni. Bonyolult a kereskedelmi lánc, adminisztratív nehézségek tömkelege akadályozza az új címkék bevezetését, és egyenként mindenkit meg kell győznöd, hogy foglalkozzon a boroddal.
Ezekről a kihívásokról és a lehetséges megoldásokról fog előadást tartani Köveskálon, a Furmint Napokon, Február 24-én Bálint László - Furmintok Amerikában című előadásában.
cikket írta: Humayer Dávid