Kóstolom Csapat |
|
1/3/2018 11:50:13 AM |
Kedvencekhez adva |
Kedvencekhez adás |
A cikk első részéhez kattintson ide.
Amellett sem szabad elmenni, hogy a borszaküzletek nem akkora arányban vannak jelen, mint Magyarországon. Ennek az oka, hogy sokkal a több az ún. Wine & Liquor bolt, amely szó szerint "Bor és más szeszes ital"-t jelent, ahol az ezeket tulajdonló emberek a megélhetésüket a hatalmas vásárlóerőt képviselő párlat és sörfogyasztókhoz igazítják.
Amerikában a párlatok és a borok árkülönbsége csak minimálisan tér el, míg Magyarországon -főleg a rövid italok magasabb adótartalma miatt- az árak is jelentősen eltérnek. Hasonlítsunk össze egy külföldi bor és egy párlat amerikai illetve hazai árát. Az amerikai árakat dollárról a December 13-ai középárfolyamon váltottam át:
Magyarország:
Francia bor: 2.390,-Ft
Angol Gin: 12.890,-Ft
USA:
Francia bor: 4.270,-Ft
Angol Gin: 7.210,-Ft
A párlat nálunk 5,4-szerese a bor árának - ugyanez a két termék ára Amerikában csupán 1,7 szeres.
Természetesen a borok un. pszichológiai árszintje is különböző. A gyorsan-, ill. a kevésbé forgó. Nálunk a gyorsan pörgő borok 1000-1500-Ft alatt, náluk 10-15 (2670-4005 Ft) USD alatt található.
Amerikai átlagfizetés (1 nap): 1.338.427 Ft/hó = 44.614 Ft/nap → 4005 (átlag bor ára) /44.614 = 8,9 %
Magyar átlagfizetés (1 nap): 270.500 Ft/hó = 9.017 Ft/nap → 1500 (átlag bor ára) /9017 = 16,7%
Ez azt jelenti, hogy egy amerikainak arányaiban 2-szer annyi pénze van egy gyorsan pörgő bor megvételére mint egy honfitársamnak.
Az átlag amerikai nem szégyelli a borokhoz fűződő ismereteinek hiányát. Ugyanakkor nagyon hálás, még akkor is, ha például megtudja, hogy a rozé is kék szőlőből készül. Hazánkban ilyenkor sokszor inkább szégyenérzet uralkodik el bennünk, mert úgy érezzük ezt “illett” volna tudnunk. Persze ez a differencia a két nép szociokulturális különbségéből fakadhat.
A borhoz fűződő viszony a borboltok belső kialakításánál is megmutatkozik.
A legtöbb borbolt az Államokban papírdobozokkal teli, színes, szerencsétlen cédulák, akcióra figyelmeztető táblák, egymás hegyén hátán sorakozó kartonok tömegével fogad. A kis Wine & Liquor store-ok is úgy vannak kialakítva, mint egy szupermarket alkohol szekciója. Ahol marad hely, oda elhelyeznek 1-2 kartont, kizárólag a helykihasználás miatt.
Szinte az összes borboltban (még az exkluzívakban is), mindenhol ugyanazt az igazán ronda fekete nylonzacskót adják a palackhoz, és ha két üveg bort vásárol a vevő, akkor még egy igénytelen kartonpapírral választják ketté.
A magyar- általában logózott- papírzacskók ezekhez képest jóval igényesebbek, jobban kifejezik a bor iránti tiszteletünket.
A bort az otthonukban nagyon sokszor nem hagyományos borospoharakból, hanem ún. tumbler-ekből (szár és talp nélküli borospohár) vagy befőttesüvegekből fogyasztják. Ezek véleményem szerint nagyon jól néznek ki, de a borok könnyebben felmelegszenek.
A borbárok és éttermek nagy részében a pohár bor mértéke változó, de általában ¾ részig töltik meg a poharat (kb.1,8 dl).
Magyarországon sokkal nagyobb a hazai borok részaránya, mint Amerikában. Amerikában ez ugyan bolttól függően változhat, de általánosítva: az amerikai borokkal közel egyenlő arányban találhatók meg az import borok.
Amerikában a fogyasztásban egyre jobban jön fel a fehér borok között az új-zélandi Sauvignon Blanc, ez az intenzív stílus nagyon imponál azoknak akiknek elegük lett a hordós, nagyobb testű, krémes Chardonnaykból. - Magyarországon valószínűleg sosem lesz akkora piaci részaránya az új-zélandi Sauvignon Blanc-nak, mindazonáltal itthon is egyre többen keresik ezt az egyedi stílust.
Amerikában sokkal előrébb járnak az organikus és a vegán borok fogyasztásával mint nálunk, ott a fogyasztók sokkal fogékonyabbak ezen termékek iránt.
A fentebb említett gondolatok nem egy reprezentatív kutatás eredményei, hanem az Amerikában borkultúra megfigyelésével töltött idő megfigyelései.
írta: Humayer Dávid