Kóstolom Csapat |
|
1/3/2018 11:29:50 AM |
Kedvencekhez adva |
Kedvencekhez adás |
Maga a cím már túlzás, hiszen „amerikai borpiac”-ról ugyanis a szó teljes értelmében nem lehet beszélni. Leegyszerűsítve az USA államai szinte mind egy-egy szokásaikban nagyon különböző országot jelentenek.
Humayer Dávid vagyok. Négy alkalommal jártam az utóbbi két évben az Egyesült Államokban, összesen hét államban. Ezek: California, Colorado, Florida, Maryland, New York, Virginia, és DC, bár ez utóbbi egyébként hivatalosan nem állam, de jelentőségében az. Több tucat borboltban jártam és tartottam kóstolókat. Sok emberrel beszélgettem, és célom volt, hogy rájöjjek arra, hogy mi jár az amerikaik fejében, vagy tudatalattijában. Az alábbi írás a számomra legfontosabb és érdekesebb amerikai borfogyasztási szokásokat mutatja be. Sokszor az összehasonlítás eszközével élek és a magyar borpiachoz képest elemzem a tengerentúlit.
A legelső dolog, amit nem szabad hibaként elkövetni, hogy 1-1 államot is egy homogén fogyasztói tömbnek nézünk. Természetesen, ha 1 állam 1 ország elvét nézzük, akkor országokon belül is hatalmas differenciák vannak. Pl.: Washington DC-ben, ami egy 177 km2-en elterülő „miniállam” vagy inkább nevezhető kormányzati kerületnek is, óriási különbségek vannak kerületek között. Pl. az ÉNY-i részeken jóval „bor-edukáltabb”, nyitott szemmel járó, érdeklődő, az újdonságra fogékonyabb közösséget találtam, akikkel könnyebb volt kapcsolatot teremtenem, mint az ÉK-i szegényebb, jórészt afro-amerikai populáció lakta kerületekben, ahol az édes, $10/palack fölötti árkategórián kívül nem is tapasztaltam valódi érdeklődést a „komolyabb” borok iránt.
Mit jelenthet mégis az úgynevezett "átlag” amerikainak a bor? Ezt a kérdést onnan közelíthetjük meg talán helyesen, ha összevetjük azzal, hogy „mit jelent általában a magyar embernek a bor?” Kissé sarkítva a kérdésre adható válasz, hogy nálunk a bor egy igazi kultúrát hordozó, részben eszményített örömforrás. Amerikában - általánosítva - a bor csupán egy termék, aminek nincs a látható, tapintható és ízlelhető karakterén túlmenően különleges hozzáadott értéke vagy többletjelentése.
Amerikában a borok túlnyomó részét vásárlás után 24 órán belül elfogyasztják. Nem nézegetik, tárolgatják és várják a tökéletes vendéget a dugó kihúzásához. Viccesen néha azt is mondják, hogy a palackos érlelésre a borboltból a hazáig vezető út idejére van csupán szükség.
Hazánkhoz képest nagyobb különbségeket tapasztalhatunk a nemek szempontjából a borfogyasztás terén. Fehéret inkább nők-, vöröset inkább férfiak isznak. Magyarországon nincs ekkora korreláció a két nem és az elfogyasztott bor színe között.
Ami a statisztikai adatokban kevésbé jelenik meg, de szerintem nagyon is jelentős különbség van a magyar és az amerikai nők borfogyasztási szokásai (hogyanjai) között. Mégpedig az, hogy az amerikai nők nagy része stresszoldásként, relaxációs céllal iszik.
A tipikus szituáció amikor a konyhában állva, a munkanap végén (főzés közben), a verekedő gyerekeit nézve, a férjével ki nem beszélt konfliktusaikra gondolva, a munkahelyi stressz feloldására, levezetés céljából- színültig töltve a poharát- a borospohár kelyhét fogva agyonhűtött Chardonnayt vagy félszáraz Rieslinget kortyol.
Ehhez képest szerintem ennél jóval diverzifikáltabb a magyar nők borfogyasztása. Nem tudnék egy ilyen specifikus szituációt mondani itthon.
Az amerikai heteroszexuális férfiak csekély százaléka iszik fehérbort, többségük amerikai, francia és olasz vörösbort fogyaszt. Borfogyasztásuknál inkább azt vettem észre, hogy a vörösbornak lassan kezd kialakulni a terméken túli fogyasztási popkultúrája.
Trump elnökké választása óta- a megkérdezett borboltosok szerint- érzékelhetően csökkent a borfogyasztás mértéke. Ennek a valószínűsíthető oka az, hogy a borfogyasztás nagy része a Keleti-, és a Nyugati- parton terjedt el, ahol demokrata-párti választói bázisok vannak. Ez egy rosszabb közhangulatot eredményezhetett, amiért az emberek pénztárcája kevesebbszer nyílt ki szórakoztató dolgokra. Bár, ha így nézzük, az amerikai nők gyakran stresszoldásként folytatott borfogyasztására Trump ösztönzőleg kell, hogy hasson.
Ezenfelül a borfogyasztás szokása jobban jellemző az egyes államok nagyvárosainak lakóira, mint a vidéki lakosságra. Utóbbiak sört és párlatokat fogyasztanak. Konklúzióként elmondható, hogy Magyarországgal ellentétben erős korreláció van aközött, hogy milyen párttal szimpatizálsz és iszol-e bort.
cikk folytatásához kattintson ide.
írta: Humayer Dávid